torsdag 4 november 2010

Från Lynx till TGOJ

Om några dagar förutspås snön att falla i Bergslagen. Förmodligen kommer den sen att regna bort, men några dagar kommer den enligt samma förutspående prognoser att ligga kvar på marken. För de som vill göra en första riktig testkörning med skotern bereds alltså förträffligt tillfälle. Själv har jag inget sådant åktyg att testköra men i många år har ju de nordiska maskinerna varit mina favoriter Snow Tric och naturligtvis Ockelbo, men hos mig, precis som hos bröderna i Pistvakt ser jag en Lynx framför mig som en hägring, som här i en annons ur den svenska editionen av Popular Mechanic nr 2 1970:
Jag vet inte om man ska kalla det ödets nyck? Men Lynx tillverkas numera av Bombardier som också tillverkar de många gånger mediokra tågen Regina som nu trafikerar Bergslagen.

Det är länge sedan man kunde färdas i tågens motsvarighet till flygets "business class" mellan Grängesberg och Stockholm via Kopparberg, Lindesberg, Frövi, Arboga, Eskilstuna, Södertälje. Det handlar om TGOJ:s snabbpersontåg Bergsmannen, som trafikerade Ludvika - Stockholm med en tur dagligen i varje riktning, tidig morgon från Bergslagen mot Stockholm och sen eftermiddag från Stockholm till Bergslagen:
Hur det kunde vara så, har väl redan alla som känner till den enorma betydelse som Grängesbergs gruvbolag (Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösund - vars dotterbolag hette Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösunds järnvägar, TGOJ) hade, redan räknat ut... här kommer även en interiörbild från tåget Bergsmannen:
De två senare bilderna ur boken: Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar TGOJ 1927-1990 (1993).

1 kommentar:

mullis sa...

som gammal lokförare kan jag inte göra annat än hålla med dig, det var faktiskt bättre förr