tisdag 1 september 2009

Från TV:s Aktuellt till folkparkerna

I boken: Det var dans i Folkets Park... Minnen från den svenska folkparken (2004) berättar Lill-Babs att hon har sina allra finaste minnen från folkparkerna: "Jag är uppvuxen i parkerna och kan inte leva utan dem." En som kanske inte hade samma odelat positiva erfarenheter av folkparkerna var Olle Björklund. Från början var han skådespelare men anställdes på 1950-talet som nyhetsuppläsare i TV och kallades Mr Aktuellt. I början av 1960-talet uppträdde han - en av landets första TV-kändisar - i folkparkerna, vilket ledde till att han avskedades från sitt arbete i TV år 1961.

Under sommarsäsongen 1963 turnerade han istället i folkparkerna med en revymusikal skriven av Bengt Linder, med melodier av Jules Sylvain och sångtexter av Sven Paddock.
Musiken i föreställningarna svarade Trio mé Bumba för. Alltsammans kallades Amors hörna. Olle Björklund spelade tre olika roller i föreställningen: Storgodsägare, Mallorca-spanjor och en filmälskare. Hela tiden uppvaktad av tre "gracer" spelade av Gunvor Pontén, Marie Ade och Gunlög Hagberg.
Men var är nu detta? Är det Bettie Page...? Nej det är Gunvor Pontén på ytterligare en av promotionbilderna för Olle Björklunds Amors hörna år 1963!

2 kommentarer:

Bruno Beige sa...

Hej
Kul att hitta en för mig ny blogg. o€ch du, jag tog mig friheten att länka till dig. Det är okej hoppas jag.

Ulf M sa...

Bruno Beige: Självklart är det helt OK att du länkar!!!