söndag 1 augusti 2010

Från Volvo Amazon till Volvo 121

Det är bara några veckor sedan jag satt bakom ratten på en californiavit Volvo 121 med vinröd inredning av 1965 års modell... just den hade ingen motor, så någon provkörning blev det inte tal om... I min samling fotonegativ har jag däremot hittat några bilder från sommaren 1985. Två stycken californiavita Amazoner från 1965 med vinröd inredning.
Den ena nästan i originalutförande; hornen på stötfångarna är avlägsnade och de yttre backspeglarna är flyttade från framskärmarna till dörrarna. Den andra är mer ombyggd; sänkt i fjädringen, jalusi på bakfönstret, uppbyggnad på motorhuven, Volvo-bokstäverna avlägsnade från motorhuvens framkant, krossad plysch i inredningen, kortad växelspak, rallyratt och mittkonsol belamrad med en stereo som fick de fyra extraljusen att blinka av basdunket. Den mest ombygda ägdes av min kompis GF från Striberg medan jag bara disponerade den andra:
EFP 619 finns inte längre som Volvo Amazon, däremot EUG 675, dock avställd sedan 2 oktober 2004 efter att ha tagits i trafik den 11 maj 1965. Att EUG 675 fortfarande existerar kanske beror på att GF:s pappa gjorde lumpen på en flygflottilj just 1965 och fick möjligheten att mata sin nya Amazon med högoktanig bensin?

Inga kommentarer: