lördag 14 augusti 2010

Från Rock around the Clock till Weather Report

Från tioårsåldern och flera år framåt så var Rock Around The Clock den häftigaste låten jag kunde tänka mig. Jag hade den inte på skiva hemma hos mamma. Hemma hos pappa spelade jag den alltid:

Men sen på våren 1982, då jag gick i nian, skedde en revolution. Jag var hemma på en håltimme och lyssnade på P3 och plötsligt spelade de någonting som jag aldrig hade hört eller ens kunnat föreställa mig. Medan låten fortfarande spelade plockade jag fram alla mina besparingar och cyklade som en besatt till varuhuset Åhléns och dess skivavdelning. 158 kronor fattigare svävade jag hem på cykeln för att höra den igen, Teen Town med Weather Report:

Sen den dagen har mina föräldrar aldrig kunnat förlika sig med min musiksmak. Men jag måste själv erkänna att jag har förändrats eller utvecklats. Först och främst Jazz och Blues, men sen äter jag allt bara det är bra...

2 kommentarer:

Martin Klasch sa...

158?! Jag vill minnas att en vanlig LP kostade ca 40-45 spänn på den tiden. Men det här var väl en specialimporterad japanpressnning antar jag. :)

Ulf M sa...

Fronning:
Det var i a f en dubbel-LP: "8:30", hette den!