söndag 22 augusti 2010

Från Bergslagsrallyt till Björnjägaren

När jul- och nyårshelgerna var över hade man alltid Bergslagsrallyt att se fram emot. Karlsängsskolan i Nora var rallyts högkvarter med tävlingsledning, försäljning av varmkorv, kaffe och smörgåsar till åskådarna och utspisning av förare och kartläsare. Ute i skogen såg man egentligen inte särskilt mycket i mörker, kyla och snö. Vid mitten på 1970-talet införde man därför en särskild publiksträcka ofta på travbanan i Fornaboda utanför Lindesberg.

Det var en riktigt högtidsstund då man bläddrade upp tävlingsprogrammet och läste alla förarnas namn, vilka klubbar de representerade och vilka bilar de tävlade med. Ja att läsa vilka bilmärken de tävlade med var egentligen en ganska enahanda läsning eftersom varannan bil var en SAAB V4 och övriga, med några sällsynta undagtag, var Opel Ascona, Opel GTE, Ford Escort och Volvo 142.

Den stora idolen var givetvis Stig Blomqvist och han kallades inte utan anledning "Mr Bergslagsrally":
Den verkligt stora utmaningen för de tävlande var den tio mil långa specialsträckan kallad "Björnjägarens minne", uppkallad efter bygdekonstnären Nils Rundgren som bodde i de trakter där specialsträckan kördes:
En intervju med den egensinnige Nils Rundgren kan man se här, gjord av Björn Fontander år 1969 med anledning av att Rundgren det året hade antagits till Liljevalchs vårsalong:

Inga kommentarer: