lördag 31 juli 2010

Från Indianapolis till Östersund

Jag har nog alltid varit fascinerad av det ombyggda och det hembyggda. I julinumret 1951 av Populär Mekanik, kan man läsa om hembyggda "Hot Rods" som deltog i Indianapolisloppet det året.
Bildtexten till nästa bild löd: "En ombyggd lastbilsmotor, försedd med toppventiler och bränsleinsprutning, drev den 'hot rod' som anmäldes till årets tävling":
Hur såg då denna "Hot Rod" ut? Jo så här och med följande bildtext: "Denna 'hot rod' är tillverkad helt för hand i ett garage på en bakgård":
På en helt annan bakgård och 37 år senare tog jag den här bilden i Östersund i augusti 1988:
I kvarteret bredvid fanns också ett riktigt garage som hade hört till en nedlagd bensinstation:
På gatan utanför stod den... den hembyggda bilen som ser ut nästan som om den hade serieproducerats! En "Volvo 165". Nu vet ju alla att det måste röra sig om en Volvo 145 som har försetts med motorhuv, framskärmar, front och grill från en Volvo 164. Just det här exemplaret som fortfarande finns i fordonsregistret - dock avställd - är av 1970 års modell, så det innebär att även dörrarna är bytta eftersom de har infällda handtag, som kom först 1972, men de här är från 1974 års modell som saknar ventilationsruta i framdörrarna.
Hur såg då omslaget till julinumret av Populär Mekanik ut? Jo så här:

8 kommentarer:

Grandprix 63 sa...

De ser faktiskt bättre ut som herrgårdsvagnar.
Jag vidarebefordrade den här länken till Klassiker, de har ju haft med några bilder på 165:orna.

Ulf M sa...

GP63: Javisst vidarebefordra länkar hur mycket du vill.. När det gäller utseendet så håller jag med. Jag misstänker att Volvo skulle ha skördat stora framgångar på den nordamerikanska marknaden om man faktiskt hade tillverkat en Volvo 165:a

Anonym sa...

Hej.

Antar att du inte vet var
Östersunds-bilderna är tagna?

Kan inte placera dom geografiskt, "trots att jag var medel-ålders redan då".

Skulle vara kul att se vad som finns där nu.

Anonym sa...

Tillägg.

Kommer ihåg en 165 som fanns här (Ösd alltså), någorlunda säker på att den var ganska ljust grön.

Ulf M sa...

Anonym: Ljusgrön metallic, tror jag mig minnas nu när jag blir påmind? Nej exakt på vilka adresser bilderna är tagna, vet jag inte. På mina negativ ser jag att bilden före den med 165 föreställer Georgssons tobak/Hotelltjänst och då befinner man sig på Storgatan 41, en annan bild föreställer Bolanders livsmedel som låg på Storgatan 50. Bilderna bör alltså vara tagna på Storgatans södra del i kvarteren runt Thomméegränd, Tullgatan, Brunnsgränd, Köpmangatan och Prästgatan.

Anonym sa...

Tack för dom upplysningarna,
kommer att bege mig dit när jag besöker staden.

Tror inte den var metallic.

Anonym sa...

Hej !
Här i Östersund har det gått en hel driva med olika 165or ! Ja i alla fall 3-4 stycken, jag lyckas minnas en röd, en grön och en gul....alla i solida kulörer :)
Bilverkstan är fotad på gamla Nynäsmacken som låg längst ut på Storgatan mot Gränsgatan. Finns tyvärr inte kvar idag....

Mvh MP

Anonym sa...

Hej
165:an på bilden är gul och byggd av min bror Lars Björk som nu bor i Knytta. 165:an och 164:an har längre axelavständ än 140 serien. Det innebär att det är lite mera jobb än att byta skärmar mm. Man delar bilen på mitten och svetsar ihop. Lars bil har jag för mej var en 73:a, rak stötfångare fram och små blinkers. Jag haade själv en 72:a, byggd av Nils-Åke Nilsson, och den var grön. Årtal är tidigt 80-tal.
Per-Andes Björk