måndag 26 juli 2010

Från Slang till Butelj

I april 1975 åkte mamma och jag ner till Örebro och Lindhska bokhandeln för jag ämnade köpa ett exemplar av boken Junior-Lexikon - en svensk uppslagsbok för dig som är ung och vetgirig, den kostade om jag minns rätt: 43,50:- (i dagens penningvärde alltså: 223,10:-) Jag hade målmedvetet sparat länge för att ha råd att köpa den rikligt illustrerade, 270 sidor långa uppslagsboken.
Det är alltså mer än 35 år sedan jag började köpa uppslagsböcker... Numera köper jag ytterst sällan så dyra böcker men jag har inte längre någon aning om hur många lexikon, uppslagsböcker, ordböcker och liknande "uppslagslitteratur" jag har. Det fanns en tid då jag visste var jag hade alla böcker, men nu är det länge sedan jag ens kom ihåg vilka böcker jag har... Mina "Upplagsböcker" har jag däremot medvetet samlat på samma plats, men jag orkar inte räkna dem. Här några exempel, Kris Winthers, Amerikanskt slanglexikon från 1970:
Haldo Gibsons, Svenskt slanglexikon, från 1987:
Sten Wiklands uppslagsbok i två olika upplagor: Vad är vad på butelj och fat, från 1949
och På butelj och fat, från 1967
Den mest svåråtkomliga uppslagsboken är kanske Mankoffs, Lusty Europe - the only all-purpose guide to sex, love and romance, från 1975:

Inga kommentarer: