onsdag 23 december 2009

Från julstämning till döda diktatorer

Visst! Jag tycker om julstämning, julmusik och kanske även julmust... Men allt annat är bara helt onödigt. Visst jag tycker om att ge bort julklappar men bara för att se mottagarens belåtna leende... alla gånger man köpt meningslösa julklappar är ingenting värt! Bättre därför att inte köpa några.

För exakt 20 år sedan tillbringade jag julhelgen i skogen, i en kolarkoja i Kilsbergen. Vedeldning, havregrynsgröt, stekt fläsk med skånsk senap, Starkvinsglögg, Grönstedt blå, Norrland Export och whiskey-flamberad falukorv... Jag och min kompis turades om att högläsa ur Svante Foersters sextiotalsprosa och i radions nyhetssändningar jagades och avlivades Nikolai Chauchescu..

Det är ingen idé att försöka illustrera men jag gör det ändå och tar då fasta på Chauchescu:
Och:
Nej, jag försöker inte skämta bort att Nikolai Chauchescu och hans hustru dödades, jag menar bara att deras förövare agerade lite för mycket som att de var sända att döda och med uppdrag att lämna blodiga spår... jag menar helt enkelt att en diktator och hans lika diktatoriska fru borde ha fått ett värre straff än att ställas inför en sporadisk domstol och genast dömas till döden. Därmed gick alltför många medskyldiga helt fria...

Inga kommentarer: