tisdag 15 december 2009

Från snö och modd till slirskydd

Första snön är alltid värst brukar man ju säga. Nu har säsongens andra snöfall inträffat men det är så pass många barmarksveckor däremellan så det här kan nog nästan räknas som "första snön". Ur mitt eget fotoalbum hämtar jag två halkrelaterade bilder som är tagna 1969 eller 1970. Själv var jag inte riktigt kameramogen ännu men det var pappa E. Vid Kopparbäcken utanför Gyttorp hade en Volvo Amazon 65:a hamnat i diket. Den ser dock så pass tilltygad ut så man kan misstänka att den har studsat mot vägräcket som fanns på vägens andra sida, utanför bild:
Det måste ha varit alldeles fruktansvärt väglag den där dagen för vid viadukten mellan Nora och Pershyttan tippade själva grusbilen ner i diket. Ändå ett slags precisionsarbete eftersom huvudledsskylten står upprätt som om ingenting skulle ha hänt:
När väglaget är så besvärligt, då är nog en gammal SAAB med god markfrigång den mest betryggande man kan färdas i, som här i en annons ur tidningen Motor nr 2 1962:
Men det är klart väggreppet handlar ju inte bara om bilmärke och modell, det beror också på själva slirskyddet. Som 12-13 åring tyckte jag att klistermärken från Gunnebo slirskydd var bland det tuffaste som fanns. Att jag därför har en sådan dekal från sent 1970-tal kvar i min samling klistermärken är alltså inte så konstigt:

Inga kommentarer: