söndag 16 augusti 2009

Från Morgongåva till Innsbruck

Sandströms skidfabrik var inte det enda företag som levererade produkter till olympiska spel. Så även Westeråsmaskiner i Morgongåva, som till vinterspelen i Innsbruck 1964 kunde bidra med två stycken Aktiv Snow Trac som tjänstgjorde i de olympiska slalom- och störtloppspisterna.

Enligt AB Westeråsmaskinerns och And. Fischer AB:s personaltidning Knivbladet, stod de två Snow Trac-arna för de bästa svenska insatserna i backarna! Aktiv var försäljningsnamnet för jordbruksmaskiner som tillverkades av Westeråsmaskiner och försåldes av And. Fischer. Aktiv Snow Trac utvecklades av den geniala konstruktören Lasse Larsson år 1954 och kom i serieproduktion tre år senare. Det unika med den här bandvagnen - eller snövesslan - var att den var försedd med vanlig bilratt istället för styrspakar, vilket gjorde den väldigt lättkörd. Drivkraften hämtades ur Volkswagens fyrcylindriga luftkylda boxermotor. Konstruktionen som helhet var oerhört slitstark och när tillverkningen upphörde 1981, var det inte på grund av olönsamhet genom andra tillverkares konkurrens, utan för att marknaden var mättad och för att Volkswagen slutade den europeiska tillverkningen av den luftkylda motorn. Här ett uppslag ur personaltidningen Knivbladet nr 1 1964:

I början av 1960-talet började Westeråsmaskiner att tillverka ett "mindre syskon" till Snow Trac, snöskotern Snow Tric. Tillverkningen av Aktivs snöskotrar och jordbruksmaskiner också för den delen upphörde 1989. På just en ljusblå Snow Tric åker Sten Ardenstam i väg på i slutet av filmen Sound of Näverlur:

1 kommentar:

Per sa...

Den första snöskoter jag körde, var en ljusblå Sno-tric, fast det var smalbandsmodellen med den låga huven. Jag skulle verkligen vilja ha en sådan.