lördag 8 augusti 2009

Från Östtyskland till ett franskt kylskåp

En snabb titt i almanackan ger vid handen att vi just nu befinner oss mitt i rötmånaden. Det ger mig givetvis associationer till en svensk film från 1970 med titeln Rötmånad. Den internationella titeln var Dog days. I den filmen förekommer en Lindberg som det är betydligt mycket mer trevlig att vila ögonen på än på den gamla atlantflygaren, även om Christina delar Charles intresse just för flyg.

De här två filmbilderna från Rötmånad publicerades i Svenska Filminstitutets internationella tidskrift Film in Sweden nr 1/1971. Rollen som fotografen spelades förövrigt av Jan Blomberg.

Min egen roll som fotograf tog väl inte fart förrän jag som fjortonåring fick överta en vuxen bekants östtyska systemkamera Praktica och visst blev jag snabbt inspirerad att fotografera efter att ha sett den här bilden i tillbehörskatalogen som följde med kameran..

Apropå det här med rötmånad så vill jag avslutningsvis höja ett varnande finger! Försök att hålla lite koll på vad ni har i kylskåpet, så ingenting blir dåligt. Själv har jag den franske trummisen Jean-Marc Cerrone som föredöme. Det är en kille som har koll både på vad som finns i kylskåpet och ovanpå.

Här omslaget från en italienpressad skiva från 1977 med skivnummer: F 50377, från bolaget Malligator.
En av låtarna på den skivan låter så här:


Inga kommentarer: