torsdag 14 juni 2012

Från Striberg till Nyberg

Gruvhål och skrotbilar har varit min passion sen jag var i tre-fyraårsåldern. Av någon outgrundlig anledning samlas det ofta bilar som rullat för sista gången (?) just vid gruvor och gruvhål. I Striberg där gruvan lades ner 1967 fanns en bilverkstad i anrikningsverket redan 1983, då jag var där första gången. Nu ser det mer ut som om en motorklubb har sin verksamhet där. Skrotfärdiga och halvskrotade bilar från 1980-talet (som man väl borde fotografera och visa upp om 30 år?) tillsammans med ett lite mer intressant åkdon från 1960-talet. En Plymouth Satellite från 1965 med Gulf-märke på dörren. En typisk pilsnerbil under sina sista år som rullande bil.

Norr om Striberg ligger Nyberg. Där lades gruvdriften ner redan 1920 och de skrotbilar som låg i ett hål 1983, ligger fortfarande kvar. Vattennivån har stigit någon meter sedan dess, så den nedre bilen - VW 1200 - syns knappast längre. Nästa bil - en liten fyrdörrars - vars märke och modell jag inte kan placera ligger nu delvis i vatten. Dörrarna är hängda i framkant. Kan man gissa att det är en Austin? [Robin K i Striberg har skickat mig ett mail och menar att bilen istället är en Simca Aronde från omkring 1960]

På vägen hem gjordes ett fynd efter en tämligen otrafikerad skogsväg. Hustrun skrek till: "där ligger ett lik i en blå sopsäck". Jag såg direkt i ögonvrån att det var en baklucka med registreringsplåten kvar. Jag stannade, sprang ut i skogen och lyfte upp bakluckan, bar fram den och stoppade den under min egen baklucka. Väl hemma och medan jag själv fotograferade bakluckan, googlade hustrun den och skrek sen genom ett öppet fönster: "Austin A 55 Cambridge, från 1957"







Inga kommentarer: