lördag 26 februari 2011

Från raggare till knuttar

1961 utgav Birgitta Stenberg romanen Chans. Boken utnämndes till en slags raggarroman och den filmatiserades redan året efter, alltså 1962. Här ses Birgitta själv vid sin Mercery '49 (eller är det en '50?). I handen har hon givetvis bilnyckeln på en ring från Mobil. Bilden är hämtad ur tidningen Tvärsnitt nr 2 1994:
Samma år som Chans låg på bokhandelsdiskarna såg Chevrolet Impala ut som på nästa bild. Denna Impala '61 har intagits av raggargäng som genomför en verklig orgie på bilen. Var och när bilden är tagen? Ingen aning! Bilnumret är omsorgsfullt överstruket och om det är höger- eller vänstertrafik på gatan klarar åtminstone inte jag av att avgöra. Av kläderna och frisyrerna kan man väl anta att det rör sig om 1960-talet, trodde jag men Larsson och Lempa har gjort en åldersanalys och kommit fram till 1970-1972, och det köper jag givetvis:
När det dyker upp MC-gäng med ryggmärken är det väl meningen att man ska bli stel av skräck. När man ser det här gänget från 1950-talet, så tänker jag mest på Kalle Anka och Knattarna. Jag misstänker faktiskt att de här grabbarna kallade sig just Knattarna:
Med varandras hjälp löser man problem! GP63 påpekar att trafikskyltarna sitter på höger sida.
En anonym berättar att: "Bilden är tagen på Norrlandsgatan, den korsande vägen framför bilen är Kungsgatan. I Stockholm."
Och sen en stor puss till min söta fru som läser alla deckare och kriminalromaner. Jag frågade henne helt enkelt, hur tar man bort tusch på ett vanligt fotografi? Hon svarar då: "Använd din egen saliv på en vanlig örontops och gno rent fotografiet":

5 kommentarer:

Grandprix 63 sa...

Kul bilder, speciellt den på Stenberg och Mercuryn. Undrar hur många som var med i fan-cluben?.

Och jag tror det råder högertrafik på "Impala"-bilden. Förbudsmärkena andas högertrafik och de platta navkapslarna på VW:n till vänster kom just till 1967 års modell

Larsson sa...

Impalabilden är nog från 1970-talet med tanke på långa håret samt jeansen.

Anonym sa...

Bilden är tagen på Norrlandsgatan, den korsande vägen framför bilen är Kungsgatan. I Stockholm.

Raggmunk sa...

Fräcka bilder och tuffa grabbar med Knattarna på! =)
Meruryn är nog en 1950.

Lempa sa...

Precis som Anonym säger...det är på det klassiska raggarvarvet här på Norrlandsgatan där man ofta stannade till...gatan var lite bredare just där...tror som Larsson 70-72 talet.Häftig bild!