söndag 24 april 2011

Från Chevrolet till Ford

1932 kunde man för bara 475 dollar köpa en sexcylindrig Chevrolet med 60 hästkrafter, här en annons ur The Literary Digest, 26 mars 1932:

33 år senare kunde man istället vinna en Ford Mustang värd 27 000 kronor om man kunde tipsa om en snygg flicka. Inbjudan till tävling ur Fib-Aktuellt nr 52 1965:

söndag 3 april 2011

Från Gagarin till Esbjörn

I april för 50 år sedan tog mänskligheten språnget ut i rymden. Den 12 april 1961 sändes följande bild och bildtext ut över världen från Moskva:

FIRST MAN IN SPACE
This picture of 27-year-old Soviet cosmonaut MAJOR YURI ALEXEYEVICH GAGARIN, first man to be rocketed into space, was recieived by radio from Moscow to-night (Wednesday). Major Gagarin was shot into space in the sputnik Vostok this morning and brought back by Soviet scientists after orbiting the earth April 12th 1961
Tre år och fyra dagar senare föddes Esbjörn Svensson i Västerås. 1999 kom hans skiva From Gagarin's Point of View:

torsdag 31 mars 2011

Från 123 GT till Opels bussar

I augustinumret 1967 av tidningen Lektyr, så kan man under rubriken Motorglimten, läsa en presentation av Volvos då nya Amazon 123 GT. Utseendemässigt var det ingen överraskning: extraljus som standard. De små sköldarna på framskärmarna, under kromlisten och nära sidodörrarna stod 123 GT istället för 121. Tittade man in på förarplats så var det den tre-ekrade ratten som var den mest påtagliga förändringen, men där fanns även en varvräknare. Det var under motorhuven som skillnaden mellan en vanlig Amazon och en 123 GT kunde ses. Ja för blotta ögat var det ju mest de två filterburkarna på de dubbla SU-förgasarna som såg främmande ut. Motorn var ju ursprungligen den vanliga 75 hk B18 som var standard i alla Volvo personvagnar från och med 1962 års modell. När Volvo P 1800 levererades 1965 så hade man lyckats locka fram 115 hk ur denna B18-motor. För att vidga sitt modellprogram "stoppade man tillbaka" denna trimmade B18 i en Amazon. Resultatet var inte så lyckat! Nu talar jag inte längre om vad jag läst i Volvo-litteraturen, utan utifrån vad jag hört från praktiska fartförsök i slutet av 1960-talet! Just det: Volvo 123 GT var en snabbare bil än Volvo P1800! I Lektyrs augustinummer 1967 meddelas vidare att Volvo hade leverat 50 st Volvo 123 GT till Polisen samtidigt som Flygförvaltningen meddelade att de köpte 41 stycken 6-cylindriga Opel typ 375-74

fredag 25 mars 2011

Från Nora till Ervalla

I mars för 155 år sedan kunde man för första gången åka normalspårig järnväg här i Sverige. Det var nämnligen den 5 mars 1856 som bansträckningen Nora - Ervalla invigdes. Att påstå att jag skulle vara någon järnvägsfantast är verkligen överdrivet, men lite intressant är det. Här kommer ett klipp från Barnjournalen 1986:

tisdag 22 mars 2011

Från Fat till Mellan

Nu när Spendrups utökar verksamheten i Grängesberg och kommer att lägga ner tillverkningen vid bryggeriet i Vårby, kanske det kunde vara dags att återuppliva några av Wårbys gamla märken? Norrlands Guld införlivades ju omedelbart i Spendrups sortiment efter köpet av Kooperativa förbundets bryggeri Wårby.
Vore inte Wårby Fatöl och Wårby Mellanöl i riktigt retroinspirerade burkar någonting att satsa på? Här från annonser ur Allt i hemmet nr 8 och 12 1970

lördag 19 mars 2011

Från bomb till Kronblom

I slutet av 1950-talet var entusiasmen ganska stor inför den då tämligen nya kärnkraften, som i ett reportage i tidningen Populär Mekanik nr 3 1959:
Nu påstår man att en olycka kan få opinionen att svänga! Jag tänker givetvis på kärnkraftsolyckan i Japan. Jag har dock inte påverkats! Givetvis tycker jag att det som håller på att hända är fruktansvärt, men jag har inte bytt ståndpunkt. Redan för 31 år sedan tyckte jag som Kronblom:
[ur tidningen: Kärnkraft? Nej tack! nr 10 1980]

lördag 12 mars 2011

Från bygg till flyg

När byggnadsarbetarna skulle köpa ny bil år 1958 hade de ett svårt val att göra. Antingen använde man sina "byggtränade" ögon och valde en Ford Anglia:
Men om byggnadsarbetaren ville ha en bil med flygkvalitet så föll valet givetvis på en SAAB 93:
Annonserna är hämtade ur tidningen Byggnadsarbetaren nummer 8 och 11 1958

onsdag 9 mars 2011

Från Lill-Babs till Barbro

Jag vill inte vara en sådan som inte firar Lill-Babs idag då hon fyller 73 år. Det är ju alldeles enastående vill lång karriär hon har haft. När Carola Häggkvist slog igenom 1983 så hade det redan gått 30 sedan Lill-Babs hade gjort sin debut. Här en bild på Lill-Babs ur Nya Folket i Bild med aktuellt från hela världen nr 23 1963, det vill säga den tidning som sedan blev FIB-Aktuellt:
Här en annan bild hämtad ur tidningen Husmodern nr 41 1970:
När dåvarande Folkrörelsearkivet i Örebro gav ut sin uppskattade nostalgibok: Det var dans i folkets park... - minnen från den svenska folkparken, år 2004, då var ju Barbro Svensson en tämligen självskriven medverkande. Här syns hon - hemma i sin vindslägenhet - besvara epost från alla beundrare:

fredag 4 mars 2011

Från bilen till det omaka paret

Jag tror inte att jag är ensam om att undra över var alla personliga saker tar vägen när någon dör? Många anhöriga slänger allt, kanske ett sätt att slippa minnas! Men det finns ju massor av företag som påstar att de köper "hela dödsbon"! Förmodligen slänger de bort alla dagböcker, alla brev, alla vykort och alla fotografier... De människor som gör så förstör vår gemensamma historia! Det är ju vi vanliga människor som är samhället och därmed är vi de som skriver det vi kallar historia! Varje gång jag hittar personliga saker på loppisar, så köper jag! Här två bilder ur fotoalbum som jag inte vet någonting om. Först bilen:
och sen det omaka paret:

torsdag 3 mars 2011

Från Aerotransport till Aeroshell

Nu kan det vara dags med lite nya höjder, en flygresa kanske kan locka? Här kommer omslaget från en liten trevlig broschyr från flygbolaget Aerotransport. Tryckåret är 1935:
I en annan broschyr från samma flygbolag har jag hittat följande annons. Den broschyren saknar tryckår men eftersom det i texten talas om sommarens kommande olympiad i Berlin, så går det enkelt att årsbestämma den till 1936. Annonsen handlar om motorolja från Aeroshell och om Shells flygbensin:

På tal om "nya höjder". Jag har låtit Kuriosapaviljongen få en slags engelskspråkig kusin: Pavilion of Curiosity Det här med engelskspråkig ska inte överskattas det handlar istället om en mer renodlad bildblogg där jag begränsar mitt svammel till att bara ge bilderna ett kort förklarande namn med årsangivelse där sådan är möjlig. Bilderna blir säkerligen både konstigare och mer vågade än här men en sak är givetvis helt säker; jag kommer inte att syssla med reblogging utan alla mina fotografier och andra illustrationer kommer vara mina egna inscanningar. Alltså samma princip som jag - nästan från starten - har använt här (bortsett från de gånger som jag "fångar" bilder från video och dvd; eller då jag länkar till filmklipp)

onsdag 2 mars 2011

Från Solo till Tulo

Söker ni svalka? frågar mannen, som ropar efter flickan som försöker krypa in i kylskåpet.
Annonsen som är hämtad ur tidningen Se nr 22 1948, berättar att Solo - som tillverkas av landets ledande mineralvattenfabriker och bryggerier - ger den bästa svalkan:
Vill man ha en lång och sval hals, så ska man ta en Tulo. Här från en annons ur tidningen Se nr 8 1952:

tisdag 1 mars 2011

Från Nynäs till Gulf

Nynäs gör reklam på ett så genomsakligt sätt att man nästan kan få för sig att det handlar om någon form av samhällsinformation, "Nynäs i det moderna samhällsmaskineriet":
Gulf visade mer upp den aggressiva sidan, kanske rentav lite hotfull marknadsföring, "Upp med tanklocket" och åtlydde man den uppmaningen bara fem gånger så fick man en färgglad badboll:
Båda annonserna ur samma tidning. Inte ur den gamla Folket i bild men inte i den modernare FIB-aktuellt, för 1963 hette tidningen Nya Folket i bild med aktuellt från hela världen. Här nr 24-25 1963 med Birgitta Andersson i gammaldags baddräkt på omslaget:

Från tant till raggare

Här kommer några bilder från en s k stillfilm som jag kommit över. Titeln är "Vi behöver varandra" och är gjord någon gång på 1950-talet för det socialdemokratiska kvinnoförbundet.

Först dyker en raggarbild upp på en gata:
Sen uppkommer tydligen en "generationskonflikt", en gammal tant vill passera över gatan i ett hörn:
Ja men ska du inte gå över då, undrar raggaren?
Eftersom tanten inte vågade gå över så körde bilen och tanten tvingades och att hoppa undan och visar raggarna fingret, men raggarna bara vinkar åt tanten:

lördag 26 februari 2011

Från Cupido till Cupid Zero

Redan 1988 hade tidningen Kosmopolit en artikel om den norska erotiska tidningen Cupido:

När sedan tidningen skulle introduceras i Sverige vid årskiftet 1990-1991 hann en annan tidningsutgivare att registrera tidningsnamnet. Det här innebar att den norska motsvarigheten i Sverige kom att heta Cupid Zero (vars första svenska nummer kallades nummer 11 1990 men fanns till försäljning först i januari 1991 - eller minns jag helt fel?) medan den "falska" kopian utgiven av porrförlaget Tre-Mag kom att heta som det norska originalet, Cupido. Givetvis köpte jag båda tidningarna. Andra numret (det s k nr 1 1991) av Cupid Zero:
Och Cupido:

Från raggare till knuttar

1961 utgav Birgitta Stenberg romanen Chans. Boken utnämndes till en slags raggarroman och den filmatiserades redan året efter, alltså 1962. Här ses Birgitta själv vid sin Mercery '49 (eller är det en '50?). I handen har hon givetvis bilnyckeln på en ring från Mobil. Bilden är hämtad ur tidningen Tvärsnitt nr 2 1994:
Samma år som Chans låg på bokhandelsdiskarna såg Chevrolet Impala ut som på nästa bild. Denna Impala '61 har intagits av raggargäng som genomför en verklig orgie på bilen. Var och när bilden är tagen? Ingen aning! Bilnumret är omsorgsfullt överstruket och om det är höger- eller vänstertrafik på gatan klarar åtminstone inte jag av att avgöra. Av kläderna och frisyrerna kan man väl anta att det rör sig om 1960-talet, trodde jag men Larsson och Lempa har gjort en åldersanalys och kommit fram till 1970-1972, och det köper jag givetvis:
När det dyker upp MC-gäng med ryggmärken är det väl meningen att man ska bli stel av skräck. När man ser det här gänget från 1950-talet, så tänker jag mest på Kalle Anka och Knattarna. Jag misstänker faktiskt att de här grabbarna kallade sig just Knattarna:
Med varandras hjälp löser man problem! GP63 påpekar att trafikskyltarna sitter på höger sida.
En anonym berättar att: "Bilden är tagen på Norrlandsgatan, den korsande vägen framför bilen är Kungsgatan. I Stockholm."
Och sen en stor puss till min söta fru som läser alla deckare och kriminalromaner. Jag frågade henne helt enkelt, hur tar man bort tusch på ett vanligt fotografi? Hon svarar då: "Använd din egen saliv på en vanlig örontops och gno rent fotografiet":