fredag 4 mars 2011

Från bilen till det omaka paret

Jag tror inte att jag är ensam om att undra över var alla personliga saker tar vägen när någon dör? Många anhöriga slänger allt, kanske ett sätt att slippa minnas! Men det finns ju massor av företag som påstar att de köper "hela dödsbon"! Förmodligen slänger de bort alla dagböcker, alla brev, alla vykort och alla fotografier... De människor som gör så förstör vår gemensamma historia! Det är ju vi vanliga människor som är samhället och därmed är vi de som skriver det vi kallar historia! Varje gång jag hittar personliga saker på loppisar, så köper jag! Här två bilder ur fotoalbum som jag inte vet någonting om. Först bilen:
och sen det omaka paret:

3 kommentarer:

Skaffaren sa...

Jag som köper hela dödsbon stöter sällan på personliga saker. De slänger de anhöriga bort innan jag kommer in i bilden.
När det finns något kvar ser jag till att spara det.

Ulf M sa...

Bra, för att du ser till att spara! Jag har alltid hävdat att det är de anhöriga som "sanerar bort" det personliga från en persons tillhörigheter. I många fall är det ju den avlidne själv som utraderat de historiska spåren; på arkivariespråk kallar vi sådana personarkiv för "image-gallrade". D v s personen själv (eller de anhöriga) har tagit bort allt som kan väcka anstöt eller diskussion, eller...

Anonym sa...

Du har helt rätt Ulf, det är synd.