torsdag 9 december 2010

Från VW 1300 till Volvo Duett

Jag minns inte om de var särskilt vanliga, Volkswagen 1302 med brandgul lackering och svarta versaler på dörrarna med texten TELE? Här har vi i alla fall ett av Televerkets exemplar, parkerad bakom en Audi 100. Kanske är bilden från de nya nummerplåtarnas absoluta barndom år 1973:
Avsevärt mycket vanligare var Televerkets specialbyggda (utan sidofönster) Volvo Duett. Här är det inte en TELE-modell utan en vanlig hederlig duett tillsammans med ett otal andra bilar, förmodligen på en varuhusparkering. Året var nog 1971? Gamla registreringsskyltarna och är det inte en Volvo 142 GL, utan infällda handtag, som syns snett bakom duetten?

6 kommentarer:

F.S. sa...

Bra där, min gode Ulf...! det är nog som du säger.

Grandprix 63 sa...

Snygga bilder men det där med Duetter tillverkade efter 19 februari 1969 åt Televerket är tyvärr en myt.
När infördes skvattekvittona på regskyltarna? I slutet på 70-talet?

Ulf M sa...

Som jag sa, så vet jag inte något om duettens slutdatum. Men varför just 19 februari? Vad vet du istället? Var inte så hemlighetsfull: berätta...

När det gäller skattekvittona på registreringsskyltarna 1973, så trodde jag att många hade hunnit betala sin vägskatt och fått det gamla självhäftande kvittot som man placerade på sidorutan bakom föraren.... sen kom den nya skylten, skatten var betald och kvittot satt på sidorutan!

Grandprix 63 sa...

Då kanske skattekvittona på skyltarna kom '77? Har sett ventilationsrutor med kvitton för 1976.
Enligt vad jag kunnat läsa mig till byggdes den sista Duetten den 19 februari '69,(Wikipedia påstår den 11:e)och den allra sista, en mörkblå P210 står på Volvomuséet

Ulf M sa...

Tack för upplysningarna GP! Jag har plockat bort mina dumma påståenden...:-)

Grandprix 63 sa...

Nej, inte var det ett dumt påstående? Rykten om Duettproduktion efter nedläggningsdatum har förekommit då och då. Konstigt nog har det bara gällt Televerksbilar.
Kanske leveranserna till Televerket fortsatte efter att den sista blev tillverkad och blev registrerade senare? Jag vet inte