lördag 23 januari 2010

Från Matchbox till Corgitoys

När jag såg annonserna för leksaksbilar brukade jag bli alldeles andfådd. Inne bland bilarna i en leksaksaffär gjorde upphetsningen att jag pendlade jag mellan extas och koma. Nu när 35-40 år har förflutit kan jag konstatera att jag nog lärt att behärska mig eller också handlar det om att jag i någon mån har bytt intresseriktning, men inte helt! Här kommer två annonser, båda hämtade ur Kalle Anka nr 15 1969. Först en annons för Matchbox och minnet säger mig att jag nog en gång hade en sådan vit bärgningsbil i min ägo:

Jag vet däremot med bestämdhet att jag aldrig hade någon "Chitty Chitty Bang Bang"; för det första ogillade jag fantasibilar och för det andra tyckte jag att filmen var obehaglig att titta på eftersom barnen hölls fångna i en stor järnbur. En Renault R 16 var mera i min smak, men jag tror inte att jag någonsin ägde en sådan:

Inga kommentarer: