fredag 1 januari 2010

Från 411 till 17M

Nu är det alltså dags att säga Hej till det nya året och det gör man bäst med en annons för drycken Hej, som förövrigt får mig att tänka på Mer! Kan det ha varit så att Mer hette Hej från början? [Annons ur tidningen SE nr 18 1969]:
En dryck som inte innehåller konstgjorda smakämnen eller konserveringsmedel är väl helt i sin ordning, men när jag sen får veta att den varken innehåller alkohol eller kolsyra så blir jag väldigt skeptisk... Lika undrande blir jag faktiskt inför en Volkswagen med modellbeteckningen 411..

Den här annonsen är hämtad ur SE nr 44 1968 men som tur var, så fanns det i samma nummer en annons för en bil som såg riktigt vettig ut , en Ford 17M. De som den gjorde annonsen hade iallafall mer känsla för mode:

3 kommentarer:

Grandprix 63 sa...

411:an, eller som kritikerna sade;
4 dörrar, 11 år för sent.

Bilen kallades även för Allan, då typsnittet på fyran i annonsen inbjöd till feltolkningar :)

Kul med Hej! Jag har aldrig sett den etiketten tidigare. Trodde de hette Mer från början.

Gott Nytt Ulf!

Ulf M sa...

...Javisst står det Allan! Och 4 dörrar 11 år för sent är ju oerhört kul...

Per sa...

Jag hade en 20M 2300 2dr 71 med vinyltak som isbil när jag var yngre. Gick skapligt, men den hade ställts av pga rost redan 78.