torsdag 15 oktober 2009

Från Bedrup till Tiedemanns

Allt för mycket bilåkande och allt för mycket tankande gör kroppen både stel och mjuk, men på fel ställen. Det här kände givetvis OK till och för att komma tillrätta med problemet så gjorde man en grammofoninspelning, en EP-skiva, med Bengt Bedrups talade instruktioner och ackompanjerat med svängig musik av och med Arne Domnérus och George Riedel: Spänsta med OK [utan angivet produktionsår]
Vill man inte spänsta med Bedrup och OK, så kan man i flygande fläng kasta sig över disken med Ajax hjälp. Inte visste jag att diskning kunde locka fram såna akrobatiska egenskaper?
Är man mera jordnära och inte vill förlita sig till varken bensin eller diskmedel, när man motionerar och gymnastiserar, så kan man som de här två frisksportarflickorna för 70 år sedan, ta sina monarkcyklar på en liten tur. Omslag till tidningen Sport och Kultur nr 31 1939:
Efter denna "hälsosamma" utflykt i motionskulturens tecken, kan det vara dags för en cigarett. Är det någon mer än jag som osökt kommer att tänka på bensinbolaget Mobil, när man ser örhängena från Tiedemanns Blue Master?
[Annonserna för Ajax och Tiedemanns är hämtade ur Året Runt nr 9 1967]

2 kommentarer:

AIK-Micke sa...

Kommer bara att tänka på de här textraderna när jag ser det här:
"Sol och hav och salta dopp
Är ingenting för oss
När natten nalkas i galopp
Dricker vi botten opp"

Ulf M sa...

Jaha, det var ju en rolig tanke. Jag såg faktiskt Nattsuddarnas skiva "Dra på stan" när jag bläddrade bland mina vinyler härom dan.