tisdag 22 september 2009

Från Volvo Snabbe till Hudson Rambler

Om man år 1957 inte blev övertygad om nödvändigheten i att köpa en Volkswagen Transport, så kanske man kunde frestas att inhandla en s k framstyrd lastbil av svenskt fabrikat, en Volvo Snabbe? Jag minns min barndoms förtjusning när jag lärde mig att det fanns lastbilsmodeller med de fantasifulla namnen Volvo Snabbe och Volvo Starke. Jag hade ingen aning om hur dessa modeller såg ut, så därför tjatade jag om Volvo Snabbe och Volvo Starke varje gång jag såg en lastbil av Volvos fabrikat. Här en annons för Volvo Snabbe ur tidningen Transportarbetaren nr 11 1957:
En lastbil kanske inte heller uppfyllde de transportbehov man hade år 1957? Var det kanske människor som skulle fraktas? Då kanske en ny taxibil kunde vara något och i så fall, varför inte en Hudson Rambler? Snygg är den inte, men säkert praktisk med bekväm "in- och urstigningshöjd", som annonsen i Transportarbetaren nr 5 1957, utlovar:
Jag tycker modellen har något "ryskt" över sig, vilket kanske passade bra på den tiden då Stockholms taxichaufförer också extraknäckte som generaler i röda armén... eller vad ska man tro när man ser bilden på chaffisen?

3 kommentarer:

Larsson sa...

Mycket trevliga annonser! "Bränslesnål V8" skriver Volvo! Så vitt jag vet har nog den V8-motorn rekord i bränsleförbrukning, dvs "hur mycket som helst/mil" som om den skulle ha haft en 3-400 hp!

Hudson Rambler: kan man dra till med en gissning att detta var den sista annons för Hudson på svenska? Fast en o annan Hudson -57 såldes som taxi!

Per sa...

Fast B36an låter gött. Bränssnål har ju aldrig varit volvos grej.

Unknown sa...

Estoy a punto de comprarme este camión voy a dejarlo como nuevo