lördag 7 juli 2012

Från Olle till Jocke

Två svenska motorlegender, nästan jämngamla. Olle Nygren född i november 1929 och Joakim Bonnier i januari 1930. Olle närmast oslagbar i samtliga grenar inom motorcykelsporten även om  Speedway var hans huvudgren. Jocke från förläggarfamiljen Bonnier och vår första F1-stjärna före Ronnie Peterson. Jocke omkom i en olycka på Le Mans den 11 juni 1972.

Två tidningsomslag. Teknikens Värld nr 19 1950 Och den mer ovanliga men väldigt vanliga FIB-Aktuellt men innan dem blev FIB-Aktuellt men efter det att den var den gamla folkrörelseaktiga Folket i Bild alltså: "Nya Folket i Bild med Aktuellt från hela världen" nr 35 1963

5 kommentarer:

Larsson sa...

Varg-Olle var även "stunman" åt Räddningskåren, vällte med bilar m m på uppvisningar.

Ulf M sa...

Jaha! Intressant, det var alltså inte bara tvåhjulingar han åkte med bravur...

Larsson sa...

Jag hittade klippet och jag har även stillbilder. Vid ca 1.30 syns Varg-Olle. Jag har även varit i kontakt med Olle och han mindes väl detta.

http://www.youtube.com/watch?v=N0kNldDNScs&feature=BFa&list=UUKn6wfQ-pHptyZaJ5W8Mijw

Ulf M sa...

Jag tror att jag har sett ditt You-tube-klipp redan tidigare och tror mig även minns att jag då poängterade att Varg-Olle var med. Men utan din påminnelse nu hade jag inte kommit ihåg!

Larsson sa...

ja det är lätt att glömma det man en gång kom ihåg :-)

Även här finns en bild efter att Olle varit stuntman. (Det är Olle som sitter på båren)

http://tow.se/oldcarambvaliant/s500063.htm