söndag 26 september 2010

Från Babs till Bode

Jag tänkte titta på mina generalstabskartor från det förra sekelskiftet och gick till mitt kartskåp. Översta lådan var lätt att dra ut och den innehöll också bara en massa moderna kartor från 1900-talet. Andra lådan var svårare att dra ut och ganska snart begrep jag varför... det var här jag hade knökat in en massa s k "stenkakor" som jag köpt under de senaste tio åren. Plötsligt slog mig tanken: Kan jag lyssna på de här? Har jag en fungerande skivspelare som klarar av 78-varvare?
Jag bläddrade bland stenkakorna och konstaterade att jag måste ha köpt dem av rent lokalpatriotiska anledningar... Bertil Boo (från Askersund), Brita Borg (vars föräldrar var från Örebro) och Sven Arefeldt (som tog livet av sig i Gusselby och ligger begravd i Lindesberg).
Alice "Babs" Nilsson sjunger Sven Arefeldts "Joddelswing":
Veckans skiva fanns det tydligen någonting som hette:
Så till slut Johnny Bode... ja vad ska man säga? Han var väl den mest begåvade av alla schlagerskrivare som fanns på 1930- och 1940-talet.

Han var definitivt den mest spektakulära om man ska tro hans levnadstecknare och en slags comeback gjorde han i slutet av 1960-talet med "Bordellmammas visor" (1968):

3 kommentarer:

Lempa sa...

Stenkakorna spelades på 78 varv inte på 45.

Ulf M sa...

Haha, jag ska rätta till det... inte så konstigt att Alice Babs sjöng så långsamt och med en så djup basröst ;-D

Gittan sa...

Helt underbar... denne vår Johnny Bode :)