Sedan Willys Jeep som ju också var en slags blandning av traktor och lastbil. Namnet Jeep påstås vara uttalsformen av GP som sägs vara en förkortning av "General Purpose" (svenska= allmän användning). Den tillverkades redan under andra världskriget (i cirka 600 000 exemplar), men först 1956 introducerades den frambyggda modellen FC 150, där FC står för Forward Control. Här i en annons från Traktorjournalen nr 4 1959:
fredag 10 september 2010
Från Unimog till Jeep
Två fordon som var barn av det andra världskriget. Först Mercedes-Benz fyrhjulsdrivna - blandning av lastbil och traktor; Unimog som utvecklades i den västliga zonen av Tyskland, efter andra världskrigets slut, för att användas i återuppbyggnadsarbetena i det sönderbombade landet. Här från en annons ur tidningen Traktorjournalen nr 14 1957:
Sedan Willys Jeep som ju också var en slags blandning av traktor och lastbil. Namnet Jeep påstås vara uttalsformen av GP som sägs vara en förkortning av "General Purpose" (svenska= allmän användning). Den tillverkades redan under andra världskriget (i cirka 600 000 exemplar), men först 1956 introducerades den frambyggda modellen FC 150, där FC står för Forward Control. Här i en annons från Traktorjournalen nr 4 1959:
Sedan Willys Jeep som ju också var en slags blandning av traktor och lastbil. Namnet Jeep påstås vara uttalsformen av GP som sägs vara en förkortning av "General Purpose" (svenska= allmän användning). Den tillverkades redan under andra världskriget (i cirka 600 000 exemplar), men först 1956 introducerades den frambyggda modellen FC 150, där FC står för Forward Control. Här i en annons från Traktorjournalen nr 4 1959:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar