En Saab 96:a som dragracingbil! En V4 är ju egentligen en halv V8 och parallellmonterar man två V4-or så får man rimligen en slags V8. Twin Master kallades det här bygget och eftersom man vet att en dragracingmaskin ska vara bakhjulsdriven så skulle det här ekipaget så att säga backa sig fram. Bredvid bilen ser man Stig Blomqvist i ett par blå byxor som säkert kunde fladdra ganska bra runt smalbenen i vindraget från en Saab som denna. I en av bildtexterna får man en kort sammanfattning av hur det maskinella var tänkt att fungera: "Två Saab V4 motorer sida vid sida ska ge kraft åt dom vilda turerna. Saab har preparerat motorerna som är i 144 hästars trim med dubbla Solex 4042 förgasare, 11.6:1 komp. och 7.6 kamaxlar. 2 Howland växellådor för kraften vidare: till hjulen genom de yttre drivaxlarna upphängda i Saab styrspindlar".
Jag bläddrade vidare i tidningshögen och där låg den där tidningen som jag letat efter. Start & Speed nr 2 1978 med en Volvo PV 544 i blå metallic på omslaget:
När jag som 11-12 åring köpte den här tidningen 1978, så tyckte jag att den där PV:n var det häftigaste jag någonsin sett. Jag minns dock att jag ogillade övergången mellan framskärmens breddning och frontspoilern. Det var också det första som jag reagerade på nu. Sen erkänner jag gärna att jag inte längre är fascinerad av ombyggnader som syftar till att få en bil att se mer modern ut. Just den här bilen som då rullade i Lycksele, finns fortfarande kvar, dock är den avställd sedan 1996.
Nummret med PV:n känner jag igen...
SvaraRaderaVar går du på loppisar nånstans? Såna fynd gör aldrig jag
SvaraRaderaHar också några Start o Speed...men det är inte så mycket färgbilder i dom tyvärr.
SvaraRaderaLarsson: Ja mycket som man glömt, kommer man plötsligt ihåg när man återser det!
SvaraRaderaGP63: På loppisen i den gamla frikyrkolokalen innanför Egna Hem i Guldsmedshyttan, gjorde jag det här fyndet.
Lempa: Då har du alltså riktigt gamla nummer från 1960-talet, å andra sidan dominerar väl de svartvita bilderna även i 70-talsnumren..