lördag 14 augusti 2010

Från Pratt till BP

Som en slags hälsning in i framtiden måste någon ha lagt den 32-sidiga lilla handboken Pratt-service där i trossbottnen av sågspån någon gång runt 1930. Att det skulle vara just jag som hittade den drygt 70 år senare kunde personen förhoppningsvis inte veta... Informationen är intressant: "Ni skall aldrig försumma att byta olja, då Ni kört omkring 200 mil." Eller vad sägs om att bilmärket Minerva, sommartid, kräver en olja med viskositeten 60, medan en Volvo eller Pontiac föredrar 30 på sommaren och 20 på vintern. Vidare får man veta att: "Ni slipper irriterande ljud om Ni smörjer regelbundet. Ni slipper också 90 % av alla reparationer och vad detta betyder i mindre underhållskostnader och längre livslängd för vagnen..." Först allmänna råd om motorskötsel, sedan smörjoljetabeller för bilar, lastbilar, omnibussar, motorcyklar, traktorer och båtmotorer och därtill en praktisk felsökningstabell. Det är innehållet i skriften Pratt-service (utan tryckår):
Från 1932 kommer dock nästa handbok som innehåller faktauppgifter om historia, näringsliv, samhällsservice, sevärdheter, en kartbilaga och en massa trevliga annonser, Örebro län - en handbok:
En av dessa annonser kommer från BP och är en enkel kartskiss över bolagets alla sex bensinstationer i Örebro. Jag får erkänna att det är ganska svårt att lista ut exakt var de olika mackarna låg. Vägen mot Stockholm är markerad så det ser ut som om man skulle åka Engelbrektsgatan (!) ända till Almbyplan och därefter Hjälmarvägen österut.
Om det var en sådan "huvudled" på den tiden, så är det kanske förklaringen till att Hjälmarvägen öster om Ormesta är en betongväg vars skarvar ännu känns genom flera lager av asfalt. Att just Engelbrektsgatan var en huvudgata som ledde trafikanterna från riksväg 6 ser man på den här bilden från omkring 1940, tagen vid Storbron med Centralpalatset i bakgrunden. Katrineholm 80 km står det på skylten som pekar i Engelbrektsgatans riktning österut

7 kommentarer:

  1. Vilken skön känsla... hitta den efter ca 70 år.

    SvaraRadera
  2. Javisst, jag brukar själv lämna saker medvetet när jag bygger om och renoverar. Så har jag exempelvis stoppat in ett utrangerat tangentbord i en vägg! : -)

    SvaraRadera
  3. Jag Googlade nyss: Betongvägar! Och där fann jag någonting som jag själv kommer ihåg sen jag bilade till Malmö med min då ägandes SAAB 900 GLs från 1979, i juni 1998: "Gammal betongväg har jag kört i Skåne kring Malmö där E6 har det. Vid förgreningen mellan motorvägarna i Helsingborg där E4 viker av från E6 på väg norrut finns också betong en kort sträcka.":
    http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9156.0

    SvaraRadera
  4. Försöker bidra med de 6 BP-mackarna.
    Som jag minns från mina tidiga dagar i Örebro, är född 1957 så tidigaste minnena är från tidigt
    60-tal. Här är i alla fall var jag tror att BP-mackarna låg
    Almbyplan
    Hörnet Skolgatan Rynningegatan
    Södermalmsplan, utfarten mot Gustavsvik.
    Norrplan Stor rondell fanns där innan motorvägsbygget.
    Köpmangatan, Krämaren. Kan ha legat på andra sidan rudbecksgatan innnan Krämaren byggdes.
    Västerplan, men den är jag osäker på.
    Kul med Närhistoriska bilder
    Hoppas detta kan bidra.

    SvaraRadera
  5. Inte att glömma det låg en BP mack på Engelbrektsgatan 34 Jan R

    SvaraRadera
  6. Innehavare av en BP mack hette David Flaage, sonen Jan Flaage. Macken låg centralt.

    SvaraRadera
  7. Var klasskamrat med Jan 1968-70. Han bodde på Norr nära OP-kyrkan.
    Jag tror hans fars mack låg vid Gumeliusplan numera Bromsplan.

    SvaraRadera