lördag 22 september 2012
Från Malung till Marabou
I skogen utanför Malung kan man träffa en flicka med kniv och när man får syn på henne så ser man henne in på bara skinnet. Undrar just var Tarzan är någonstans? Han kanske sitter bakom någon sten med en burk eller påse fylld med Twist? Två annonser hämtade ur Året Runt, nr 13 1961 respektive nr 11 1963.
fredag 14 september 2012
Från VW pickup till SAAB 96
Så här skrev man på mittuppslaget: "Chuck Poole och hans Chuckwagon hör till de absoluta favoriterna när det gäller bakhjulsåkare i USA" och på bilden ser man en röd Volkswagen pickup rusa fram på bakhjulen. Mittuppslaget kunde man hitta i tidningen Start & Speed nr 6 1969.
Året efter kunde man återigen se en bil på bara två hjul. Denna gång en röd SAAB 96 med Stig Blomqvist bakom ratten med båda högerhjulen i luften genom en kurva - möjligen från tävlingen Röforsloppet. Bilden fanns i en annons för tidningen Illustrerad Motorsport som i sin tur fanns på baksidan av tidningen Start & Speed nr 12 1970
Året efter kunde man återigen se en bil på bara två hjul. Denna gång en röd SAAB 96 med Stig Blomqvist bakom ratten med båda högerhjulen i luften genom en kurva - möjligen från tävlingen Röforsloppet. Bilden fanns i en annons för tidningen Illustrerad Motorsport som i sin tur fanns på baksidan av tidningen Start & Speed nr 12 1970
tisdag 11 september 2012
Från Skövde till Åsa
Hotell och motell är det frågan om. Först det högt belägna Billingehus i Skövde. Det är ett vykort som enligt påskrift på baksidan är inköpt i juni 1971.
Invid dåvarande Europaväg 6, nuvarande Varbergsvägen, i Åsa mellan Fjärås och Väröbacka låg Motell E 6:an med tillhörande bensinstation, allt i Henry Wibergs regi. Här i en annons ur tidningen Transportarbetaren nr 2 1964.
Invid dåvarande Europaväg 6, nuvarande Varbergsvägen, i Åsa mellan Fjärås och Väröbacka låg Motell E 6:an med tillhörande bensinstation, allt i Henry Wibergs regi. Här i en annons ur tidningen Transportarbetaren nr 2 1964.
lördag 7 juli 2012
Från Olle till Jocke
Två svenska motorlegender, nästan jämngamla. Olle Nygren född i november 1929 och Joakim Bonnier i januari 1930. Olle närmast oslagbar i samtliga grenar inom motorcykelsporten även om Speedway var hans huvudgren. Jocke från förläggarfamiljen Bonnier och vår första F1-stjärna före Ronnie Peterson. Jocke omkom i en olycka på Le Mans den 11 juni 1972.
Två tidningsomslag. Teknikens Värld nr 19 1950 Och den mer ovanliga men väldigt vanliga FIB-Aktuellt men innan dem blev FIB-Aktuellt men efter det att den var den gamla folkrörelseaktiga Folket i Bild alltså: "Nya Folket i Bild med Aktuellt från hela världen" nr 35 1963
Två tidningsomslag. Teknikens Värld nr 19 1950 Och den mer ovanliga men väldigt vanliga FIB-Aktuellt men innan dem blev FIB-Aktuellt men efter det att den var den gamla folkrörelseaktiga Folket i Bild alltså: "Nya Folket i Bild med Aktuellt från hela världen" nr 35 1963
fredag 6 juli 2012
Från fakir till tatuering
Att göra hål på olika ställen på kroppen är ju populärt, men förr var det något som bara fakirer sysslade med. Fakiren Odar - eller Erik Odar Nordin som var hans riktiga namn - stack hattnålar genom öronen, tungan och kinderna. Han var född i Örnsköldsvik 1908 men bodde i Örebro eller närmare bestämt i Skogshyddan, Almby. Han avled 1969. Hur hans karriär som fakir såg ut vet jag inte, men jag tror att han uppträdde i folkparkerna. Bilden bör vara tagen någon gång i början av 1940-talet.
Om bilden från tatueringsstudion var modern, skulle kunna vara tagen var som helst, eftersom det i varje större tätort numera finns en eller flera tatuerare. Den här bilden är dock från 1943 och troligtvis tagen i Stockholm.
Om bilden från tatueringsstudion var modern, skulle kunna vara tagen var som helst, eftersom det i varje större tätort numera finns en eller flera tatuerare. Den här bilden är dock från 1943 och troligtvis tagen i Stockholm.
torsdag 5 juli 2012
Från Flygvapnet till Ford
Jag har köpt ett gammalt fotoalbum på loppis som innehåller en del intressanta bilder. Alla fotografier tycks vara tagna åren 1925-1929 och de orter som anges är Hällefors, Linköping, Ställdalen och Vårgårda. En av bilderna föreställer ett av Flygvapnets flygplan och har pontoner. Flygvapennumret på planet är 201 och på baksidan anges att det är taget 1927. Utseendemässigt påminner planet om Heinkel HD 19, men de planen levererades till Flygvapnet först 1928 och tilldelades enligt en källa, numren 280-285. En annan källa gör gällande att det var numren 295-296, 308-309. Tidsmässigt stämmer 1927 bättre med ett annat pontonplan inom Flygvapnet: Hansa Brandenburg, men de hade om jag förstått det hela rätt, enkelvingar, inte dubbelvingar som planet på fotografiet.
En T-Ford Tudor dyker upp på ett annat fotografi. Bilen är älvsborgsregistrerad: P 4237. Det kan ju stämma med Vårgårda, men jag vet inte om bilden är tagen där. Det ser inte ut att vara vid en bensinstation men av reklamen framgår att affären säljer oljor från Mobil.
En T-Ford Tudor dyker upp på ett annat fotografi. Bilen är älvsborgsregistrerad: P 4237. Det kan ju stämma med Vårgårda, men jag vet inte om bilden är tagen där. Det ser inte ut att vara vid en bensinstation men av reklamen framgår att affären säljer oljor från Mobil.
Från Rimini till Berlin
Början av 1970-talet och semester i utlandet innebar nog ofta sena kvällar på nattklubbar. Italienska Rimini var givetvis inget undantag. Både Ye-Ye Club och Baby Club erbjöd dessutom luftkonditionering vilket säkert var svalkande skönt efter en het dag på stranden.
Berlin erbjöd säkert fler olika nöjen i natten men när det gällde möjligheterna till sol och bad så var man hänvisad till den gamla olympiska simarenan uppförd i äkta nazistil till Berlinolympiaden 1936.
Berlin erbjöd säkert fler olika nöjen i natten men när det gällde möjligheterna till sol och bad så var man hänvisad till den gamla olympiska simarenan uppförd i äkta nazistil till Berlinolympiaden 1936.
Från Fantomen till Johnny Wiking
Jag vet att man inte ska rycka saker ur sitt sammanhang. Men när jag bläddrade i tidningen Vecko-Revyn (nr 4 1946) och kom till sidorna med serier och läste några av serierutorna så började jag undra om inte Jan Stenmark hade varit i farten. Men det är självklart så - sett ur rätt tidsperspektiv - att Jan Stenmark skulle inte ha varit i farten utan dylika... fantastiska inspirationsobjekt:
onsdag 4 juli 2012
Från radio till rakning
Visst vill man ha en radio som berikar bilkörningen! Bara med några enkla knapptryckningar så byter man kanal... eller så låter man passageraren utföra de enkla knapptryckningarna. Lika enkelt är det med rakningen. En knapptryckning så flödar lödret fram helt utan tvålar och borstar. Sen får jag kanske lov att avslöja att jag - då jag inte rakar mig elektriskt - så brukar raka mig med rakhyvel. Inte med lödder som annonsen lurar läsaren att tro att man kan. Båda annonserna är hämtade från tidningen Se nr 17 1965. Flickan på omslaget: Birgitta Fjällhede.
tisdag 3 juli 2012
Från fröken Sverige till raggare
Om man gick till tidningskiosken för precis femtio år sedan och köpte ett nummer av tidningen Se så fick man bl a läsa om alla de svenskor som sedan 1949 deltagit i olika internationella skönhetstävlingar. Och givetvis några bilder på 1962 års fröken Sverige, Karin Hyldgaard-Jensen, tagna av Kary Lasch. Karin Hyldgaard-Jensen prydde också omslaget till Se nr 25 1962. I ett annat bildreportage kunde man läsa om hur raggare blivit kommersiellt gångbara: "Raggarnas goda namn och rykte står inte högt i kurs just nu. Det gör däremot deras dåliga namn och rykte. Hos bokförläggare, filmdirektörer - och tydligen även hos den stora publiken. För raggare må vara busar - men dom säljer!" Här återser vi både Susanne Ulfsäter från filmen Susanne och Birgitta Stenberg och hennes Mercery '49. Birgittas roman Chans såldes i en så stor upplaga att endast Maria Langs deckare gick bättre på samma förlag.
Från Saab till OK
Om man gick till tidningskiosken för precis femtio år sedan och köpte ett nummer av Teknikens Värld så fick man bl a läsa resultatet av bilanalys nr 13/62. Bilen som granskades var Saab 96 Sport. Inköpspriset för bilen var 13 500 kronor. Artikeln avslutas så här: "Saab har lyckats få fram en GT-bil av mycket hög kvalitet. Trots det höga priset kommer den säkert att bli en schlager - speciellt med tanke på att tävlingsförare som herrarna Skogh och Carlsson i framtiden kommer att bädda för dess popularitet". Tidningen innehöll mera Saab eftersom en lång artikel tecknade det svenska flygvapnets historia under en rubrik som skulle ha kunnat läsas här: "Från Blériot till J 35". Även annonsen från OK/IC var väldigt "Saabig" eftersom det handlade om deras särskilda 2-taktsbensin Oktan TT.
Omslaget till Teknikens Värld nr 13 1962 pryddes av en Ford Thunderbird.
Omslaget till Teknikens Värld nr 13 1962 pryddes av en Ford Thunderbird.
Från skidor till köttbullar
På vissa platser är det alltid skidsäsong. Norra delen av Kilsbergen måste vara en sådan plats? Hur kan man annars förklara att man i början av juli blir varnad för skidåkare. Är det inte skidåkare man måste passa sig för så är det risk för nedfallande stenar. Av någon anledning brukar jag alltid kalla de där skyltarna för "varning för köttbullar".
Jag har letat fram en tablå över alla trafikskyltar som var aktuella från den 17 juni 1955. En av de skyltar som man kan sakna är baksidan av dåtidens 50-märken som var en gul cirkel med ett svart streck på snedden som betydde att hastighetsbegränsningen upphör...
Jag har letat fram en tablå över alla trafikskyltar som var aktuella från den 17 juni 1955. En av de skyltar som man kan sakna är baksidan av dåtidens 50-märken som var en gul cirkel med ett svart streck på snedden som betydde att hastighetsbegränsningen upphör...
torsdag 14 juni 2012
Från Striberg till Nyberg
Gruvhål och skrotbilar har varit min passion sen jag var i tre-fyraårsåldern. Av någon outgrundlig anledning samlas det ofta bilar som rullat för sista gången (?) just vid gruvor och gruvhål. I Striberg där gruvan lades ner 1967 fanns en bilverkstad i anrikningsverket redan 1983, då jag var där första gången. Nu ser det mer ut som om en motorklubb har sin verksamhet där. Skrotfärdiga och halvskrotade bilar från 1980-talet (som man väl borde fotografera och visa upp om 30 år?) tillsammans med ett lite mer intressant åkdon från 1960-talet. En Plymouth Satellite från 1965 med Gulf-märke på dörren. En typisk pilsnerbil under sina sista år som rullande bil.
Norr om Striberg ligger Nyberg. Där lades gruvdriften ner redan 1920 och de skrotbilar som låg i ett hål 1983, ligger fortfarande kvar. Vattennivån har stigit någon meter sedan dess, så den nedre bilen - VW 1200 - syns knappast längre. Nästa bil - en liten fyrdörrars - vars märke och modell jag inte kan placera ligger nu delvis i vatten. Dörrarna är hängda i framkant. Kan man gissa att det är en Austin? [Robin K i Striberg har skickat mig ett mail och menar att bilen istället är en Simca Aronde från omkring 1960]
På vägen hem gjordes ett fynd efter en tämligen otrafikerad skogsväg. Hustrun skrek till: "där ligger ett lik i en blå sopsäck". Jag såg direkt i ögonvrån att det var en baklucka med registreringsplåten kvar. Jag stannade, sprang ut i skogen och lyfte upp bakluckan, bar fram den och stoppade den under min egen baklucka. Väl hemma och medan jag själv fotograferade bakluckan, googlade hustrun den och skrek sen genom ett öppet fönster: "Austin A 55 Cambridge, från 1957"
Norr om Striberg ligger Nyberg. Där lades gruvdriften ner redan 1920 och de skrotbilar som låg i ett hål 1983, ligger fortfarande kvar. Vattennivån har stigit någon meter sedan dess, så den nedre bilen - VW 1200 - syns knappast längre. Nästa bil - en liten fyrdörrars - vars märke och modell jag inte kan placera ligger nu delvis i vatten. Dörrarna är hängda i framkant. Kan man gissa att det är en Austin? [Robin K i Striberg har skickat mig ett mail och menar att bilen istället är en Simca Aronde från omkring 1960]
På vägen hem gjordes ett fynd efter en tämligen otrafikerad skogsväg. Hustrun skrek till: "där ligger ett lik i en blå sopsäck". Jag såg direkt i ögonvrån att det var en baklucka med registreringsplåten kvar. Jag stannade, sprang ut i skogen och lyfte upp bakluckan, bar fram den och stoppade den under min egen baklucka. Väl hemma och medan jag själv fotograferade bakluckan, googlade hustrun den och skrek sen genom ett öppet fönster: "Austin A 55 Cambridge, från 1957"
Från Grängesberg till Svartberg
Väggar som har rasat är den gemensamma nämnaren här. Vid gruvstugan vid Bergslagsschaktet i Grängesberg är det nog igensatta takavrinningar som orsakat fuktskador och därefter förödande frostsprängningar i tegelväggen. I Svartberg, som ligger mellan Striberg och Fogdhyttan i Nora kommun, har väggen på det gamla missionshuset - byggt av slaggsten också fallit offer för frosten - förmodligen med god hjälp av en grävling som har grävt och bökat inne i grunden.
onsdag 13 juni 2012
Från Värmland till Picko
Det är väl ingen hemlighet att Sverige har anslutit sig till en förening som heter EU. Inom denna förening pågår en väldig massa olika projekt. Ett av dessa har till uppgift att göra det europeiska kulturarvet tillgängligt. Att göra tillgängligt innebär som regel att digitalisera men inte att berätta att man har digitaliserat och skapat en gemensam plattform för att söka i kulturarvet... Därför är det få människor som känner till att det just nu finns 568 gamla inslag från svensk television utlagda till beskådande via den EU-gemensamma sökingången Europeana .
Här länkar jag till två: Programmet om raggare och rockabilly i Värmland sänt den 3 juli 2003 och programmet om kärleken till bilar med bl a Picko Troberg sänt den 5 november 1969. Det är inte som youtube så jag misstänker att filerna ligger på en server som inte klarar särskilt hög belastning...!!
Här länkar jag till två: Programmet om raggare och rockabilly i Värmland sänt den 3 juli 2003 och programmet om kärleken till bilar med bl a Picko Troberg sänt den 5 november 1969. Det är inte som youtube så jag misstänker att filerna ligger på en server som inte klarar särskilt hög belastning...!!
onsdag 6 juni 2012
Från Västra Skedvi till Götlunda
Jag är ingen särskilt aktiv mackspanare och de gånger som jag passerar en nedlagd bensinstation har jag sällan kameran med mig. Men det finns som väl är, gånger som är undantag...
Åker man på småvägarna så dyker de plötsligt upp som Essopumpen och skylten med BP-gubben vid den f d lanthandeln i Eriksberg, som ligger vid Västra Skedvi i Köpings kommun. Fortsätter man söderut så kommer man till slut till Lungers lanthandel vid Götlunda i Arboga kommun. Där finns en övergiven bensinstation som de sista åren serverade bensin från Bilisten om man får tro färgerna på det som finns kvar av skylten.
Som avslutning en pump som är en skulptur placerad uppe på den askhög som är resterna av den omfattande oljeutvinning som ägde rum vid Kvarntorp i Kumla kommun. Motorheart från 2007 av konstnärerna Arijana Kajfes och Anders Boqvist.
Jag tänkte också tipsa om ett sätt att hitta de gamla bensinstationerna. Företaget Spimfab som ägs av de svenska petroleumintressenterna har till uppgift att undersöka och vid behov sanera de bensinstationer som nedlades någon gång under perioden 1 juli 1969 till 31 december 1994. De har en utmärkt förteckning över de objekt som de har undersökt och slutfört. Sammanställningarna är uppställda läns- och kommunvis med exakta adresser till de gamla bensinstationerna. Det enda som inte framgår är vilket bensinbolag de olika stationerna samarbetade med.
Åker man på småvägarna så dyker de plötsligt upp som Essopumpen och skylten med BP-gubben vid den f d lanthandeln i Eriksberg, som ligger vid Västra Skedvi i Köpings kommun. Fortsätter man söderut så kommer man till slut till Lungers lanthandel vid Götlunda i Arboga kommun. Där finns en övergiven bensinstation som de sista åren serverade bensin från Bilisten om man får tro färgerna på det som finns kvar av skylten.
Som avslutning en pump som är en skulptur placerad uppe på den askhög som är resterna av den omfattande oljeutvinning som ägde rum vid Kvarntorp i Kumla kommun. Motorheart från 2007 av konstnärerna Arijana Kajfes och Anders Boqvist.
Jag tänkte också tipsa om ett sätt att hitta de gamla bensinstationerna. Företaget Spimfab som ägs av de svenska petroleumintressenterna har till uppgift att undersöka och vid behov sanera de bensinstationer som nedlades någon gång under perioden 1 juli 1969 till 31 december 1994. De har en utmärkt förteckning över de objekt som de har undersökt och slutfört. Sammanställningarna är uppställda läns- och kommunvis med exakta adresser till de gamla bensinstationerna. Det enda som inte framgår är vilket bensinbolag de olika stationerna samarbetade med.
söndag 3 juni 2012
Från cola till tegel
Kärt barn har många namn brukar det heta. Men här är det tydligen tvärtom. Populära produkter har samma namn. Innan de stora världsberömda coladryckerna fick börja säljas i Sverige fanns en rad svenskproducerade motsvarigheter. De flesta överlevde inte. En sådan var Mexicola, som Wårby bryggeri producerade [Annons ur jultidningen Julbrygd 1959]. Den vita tegelstenen från Ytongbolaget i Yxhult, eller Hällabrottet som var postadressen, kallades Mexitegel [Annons ur Allt i hemmet nr 5 1971]
Från Huskvarna till Uppsala
Kampen om moped- och motorcykelkunderna var stenhård på 1950-talet. Frågan var om man skulle köpa mopeden Novolette från Husqvarna eller lättviktaren Rödmyran från Nymans verkstäder i Uppsala? Här två annonser ur tidningen Lantarbetaren nr 8 1956
måndag 28 maj 2012
Från begravning till ungdomar
Trafikmärken kan varna för många olika, men ganska vanliga saker. Men ibland passerar man väldigt ovanliga varningsmärken. Här kommer två exempel från norra delen av Örebro län.
Strax söder om gränsen till Dalarna passerar man en mindre kyrkogård, där det varnas för eventuella begravningsföljen.
Utanför Nora, blir man varnad för springande eller dansande ungdomar? Är det kanske för att vägen leder till en hus som förr fungerade som bygdegård, där det brukade hållas dans?
Strax söder om gränsen till Dalarna passerar man en mindre kyrkogård, där det varnas för eventuella begravningsföljen.
Utanför Nora, blir man varnad för springande eller dansande ungdomar? Är det kanske för att vägen leder till en hus som förr fungerade som bygdegård, där det brukade hållas dans?