Rally med Volvo för hela slanten:
http://www.youtube.com/watch?v=1mGvdkl1Nys
http://www.youtube.com/watch?v=U8eW9mj4fXU
söndag 25 december 2011
Från den ena sidan till den andra
Då, när vi nyss hade börjat köra högertrafik, så producerades en film som skulle övertyga de sista tvivlarna och verkligen inkärpa högerkörningens fördelar.
Se den och andra filmer med hög kvalitet och nostalgifaktor: www.filmarkivet.se där finns hundratals filmer.
Se den och andra filmer med hög kvalitet och nostalgifaktor: www.filmarkivet.se där finns hundratals filmer.
onsdag 30 november 2011
Från Keps till Porsche
På ett par år från januari 1952 och framåt sjöng han ihop en närmare en halv miljon kronor i dåtidens penningvärde, vilket motsvarar nästan 7 miljoner kronor. Först var han bara känd för sin stora keps och sin snabba bandyklubba som han svingade i Bollnäs GoIF, sen ville alla bara höra Flottarkärlek. Vi pratar alltså om Gösta "Snoddas" Nordgren:
Pengar ska ju trots allt inte bara tjänas, de ska deklareras och skatten ska betalas. På höstkanten 1954 kom skattemyndighetens utsände och krävde 25 000 i resterande skatt, pengar som inte Gösta hade till hands. Därför blev det utmätning av hans vinröda Porsche 356, värderad till 20 000 och även hans fars enklare VW fick följa med. Det här kunde man läsa om i tidningen Se vid nyår 1954-1955. När reportaget gjordes släpptes Snoddas in i Bollnäspolisens källare för att bli fotograferad tillsammans med det utmätta godset:
På tidningens framsida konstaterade man att "Snoddas har bara sparken kvar". Omslag till tidningen Se nr 52 och en halv 1954:
Pengar ska ju trots allt inte bara tjänas, de ska deklareras och skatten ska betalas. På höstkanten 1954 kom skattemyndighetens utsände och krävde 25 000 i resterande skatt, pengar som inte Gösta hade till hands. Därför blev det utmätning av hans vinröda Porsche 356, värderad till 20 000 och även hans fars enklare VW fick följa med. Det här kunde man läsa om i tidningen Se vid nyår 1954-1955. När reportaget gjordes släpptes Snoddas in i Bollnäspolisens källare för att bli fotograferad tillsammans med det utmätta godset:
På tidningens framsida konstaterade man att "Snoddas har bara sparken kvar". Omslag till tidningen Se nr 52 och en halv 1954:
måndag 28 november 2011
Från Anglia till Triumph
Två omslag av "motorentusiastens magazine" som det stod på framsidan av Start & Speed.
En Ford Anglia i startögonblicket, informationen om omslagsbilden lyder: "Korvståndet håller än. Phil Lukens '48 Anglia med Hemikraft är en mäktig maskin." (Start & Speed nr 10 1978):
Sen en Triumph med konstnärligare ambitioner. Ganska ovanligt märke på bakdäcket också: "Hog Farm". Om omslagsbilden kan man läsa: "Kenneth Lunneborgs Triumph-Chopper är väl ett riktigt konstverk? Här står den också uppställd på ett galleri bland andra konstverk. Tavlorna är Bengt Lindstöms och galleriet heter Boo." (Start & Speed nr 3 1976):
En Ford Anglia i startögonblicket, informationen om omslagsbilden lyder: "Korvståndet håller än. Phil Lukens '48 Anglia med Hemikraft är en mäktig maskin." (Start & Speed nr 10 1978):
Sen en Triumph med konstnärligare ambitioner. Ganska ovanligt märke på bakdäcket också: "Hog Farm". Om omslagsbilden kan man läsa: "Kenneth Lunneborgs Triumph-Chopper är väl ett riktigt konstverk? Här står den också uppställd på ett galleri bland andra konstverk. Tavlorna är Bengt Lindstöms och galleriet heter Boo." (Start & Speed nr 3 1976):
lördag 26 november 2011
Från dragspel till fiol
Dragspel och fiol för tankarna till folkmusik och spelmansstämmor. Benny Andersson och Kalle Moreus och hans spelmän från Orsa är ju omåttligt populära. Nu kommer Kalles runda ansiket dessutom att fylla hela TV-rutan under årets julafton. Det blir säkert bra, jag brukar ändå inte sitta bänkad framför rutan...
Ibland undrar jag över när Benny började dragspela och här har jag funnit ett slags svar. Det började i vart fall redan under tiden i Abba! Dragspel och tights... en riktig höjdare. Jag undrar om inte vanlig traditionell knätoffs passar bättre till folkmusik, som här från Delsbostämman året 1972.
Ibland undrar jag över när Benny började dragspela och här har jag funnit ett slags svar. Det började i vart fall redan under tiden i Abba! Dragspel och tights... en riktig höjdare. Jag undrar om inte vanlig traditionell knätoffs passar bättre till folkmusik, som här från Delsbostämman året 1972.
torsdag 13 oktober 2011
Från Vilda Ville till Plåt-Oskar
Rubriken är egentligen inte min egen, jag har lånat den från tidningen Frihet nr 10 1955, som inleder en artikel med rubriken "Vilda Ville och Plåt-Oskar". Det är en artikel om den då nya "motor-flugan: Stock-Car, hastighetstävlingar på rundbana med skrotbilar i tungviktsklass", som man skrev i ingressen. Längre ner i texten kan man läsa: "Säkerheten - både förarnas och publikens - kräver att en stock car-bana har ett skyddsplank med avbärare av järnvägsräls, inklädda i bildäck, på 8-10 meters avstånd från varandra. Mellan avbärarna löper tre tumstjocka stålwires. Sådana rejäla don behövs för att stoppa en vagn på nästan 2 ton som brakar in i stängslet med 50-60 km:s fart."
Och vidare i texten: "Stock car-bilarna är det intressantaste kapitlet. Det är förkrigsamerikanare, Ford, Chevrolet, Buick, Packard och andra åk. Vagnarna har destination skrotgården men piffas upp av grabbar som kan hantera både växelspak och svetslåga. Stänkskärmar plockas bort, alla glasrutor likaså. Klädsel och stoppning rivs ut, kraftiga störtbågar av stålrör gör karossen krocksäker. Dörrarna sätts igen, och förarna får krypa in genom fönster eller baklucka. Den ordinarie bensintanken opereras bort och ersätts med en liten dunk, fastsatt vid ramen mitt inne i vagnen. Karossen ser ut som en ödekyrka invändigt - all inredning är den lilla bensindunken och förarens spartanska specialstol, som svetsas eller bultas fast vid ramen. En kofångare av mammutklass pryder framvagnen. Mästerverket fullbordas genom att karossen handmålas i kulörer som får en polkagris att verka urvattnad."
På tal om framvagn - den andra bilden visar med all önskvärd tydlighet att en stock-car även har en baksida. Som i det här fallet, med en väl tilltagen pinuppa som håller på att tappa trosorna:
Och vidare i texten: "Stock car-bilarna är det intressantaste kapitlet. Det är förkrigsamerikanare, Ford, Chevrolet, Buick, Packard och andra åk. Vagnarna har destination skrotgården men piffas upp av grabbar som kan hantera både växelspak och svetslåga. Stänkskärmar plockas bort, alla glasrutor likaså. Klädsel och stoppning rivs ut, kraftiga störtbågar av stålrör gör karossen krocksäker. Dörrarna sätts igen, och förarna får krypa in genom fönster eller baklucka. Den ordinarie bensintanken opereras bort och ersätts med en liten dunk, fastsatt vid ramen mitt inne i vagnen. Karossen ser ut som en ödekyrka invändigt - all inredning är den lilla bensindunken och förarens spartanska specialstol, som svetsas eller bultas fast vid ramen. En kofångare av mammutklass pryder framvagnen. Mästerverket fullbordas genom att karossen handmålas i kulörer som får en polkagris att verka urvattnad."
På tal om framvagn - den andra bilden visar med all önskvärd tydlighet att en stock-car även har en baksida. Som i det här fallet, med en väl tilltagen pinuppa som håller på att tappa trosorna:
tisdag 27 september 2011
Från Chevrolet till Plymouth
Det är månadsskiftet juli-augusti 1962 och vi befinner oss på Kungsgatan i Stockholm. Några poliser hälsar artigt på varandra. En flicka i prickig kjol blir tilltalad av en yngling i en Chevrolet Bel Air ´55. En Fiat 1100 Special passerar förbi flanörerna. På konditoriets uteservering dricker man Loranga och några matroser funderar på om de ska gå på bio, men vad är det för film? En ung man från Älvsborg försöker ragga upp två flickor i sin Plymouth ´55. Två ligister ofredar tre flickor. Under Svampen nere vid Stureplan står två poliser med sina sablar.
fredag 23 september 2011
Från saxofon till bomb
Flickan med silversaxofonen kallades hon, den då 20 åriga malmöflickan Ingela Brander. I ett reportage i tidningen Se nr 24 1963 förfasade man sig över tanken att hon kanske skulle komma att gifta sig med sin 35 år äldre manager. Debuterade gjorde hon hos en annan farbror redan som åtta åring, i radio hos farbror Sven.
Nio år tidigare förevisade samma tidning andra bomber, nämligen en artificiel atombomb med en 500 meter hög s k svamp. Den smälldes av den 30 september 1954 under försvarets "Bergslagsmanöver". Bild ur tidningen Se nr 52½ 1954
Nio år tidigare förevisade samma tidning andra bomber, nämligen en artificiel atombomb med en 500 meter hög s k svamp. Den smälldes av den 30 september 1954 under försvarets "Bergslagsmanöver". Bild ur tidningen Se nr 52½ 1954
lördag 17 september 2011
Från tidningen Se till avisen Politiken
Den 26 juli i år bloggade jag om Stålfarfar och använde en Champis-annons från tidningen Se nr 30 1951. Igår frågade journalisten Oliver Stilling om han fick använda min inscanning i dagens nummer av den danske avisen Politiken och givetvis svarade jag ja!
Politiken är den tredje största tidningen i Danmark och har en upplaga på drygt 500.000
Politiken är den tredje största tidningen i Danmark och har en upplaga på drygt 500.000
fredag 16 september 2011
Från Asmussen till Neumann
Alla stora internationella stjärnor uppträdde i de svenska folkparkerna. Sommaren 1963 var inget undantag, både Duke Ellington och Count Basie turnerade i parkerna. Men även från vårt södra grannland Danmark kom två lysande musikanter och underhållare: Svend Assmussen och Ulrik Neumann.
De var ju för övrigt så uppskattade i Sverige och uppträdde har så ofta så man trodde nästan att de var svenskar. I pressinformationen före folkparksturnén som pågick den 10 till 31 augusti påstods att de: "har framträtt ytterst sparsamt under sommaren. Några TV-galor i Spanien, Italien och Monaco är allt. För resten har de vilat - Svend hemma i Danmark och vid Rivieran, Ulrik i sitt skånska sommarhus. De har föresatt sig att komma solbrända och utvilade till folkparksturnén."
De var ju för övrigt så uppskattade i Sverige och uppträdde har så ofta så man trodde nästan att de var svenskar. I pressinformationen före folkparksturnén som pågick den 10 till 31 augusti påstods att de: "har framträtt ytterst sparsamt under sommaren. Några TV-galor i Spanien, Italien och Monaco är allt. För resten har de vilat - Svend hemma i Danmark och vid Rivieran, Ulrik i sitt skånska sommarhus. De har föresatt sig att komma solbrända och utvilade till folkparksturnén."
Och längre fram i pressinformationen: "Som artistisk kombination är de unika. De är mogna mästare på sina repsektive instrument, fiolen och gitarren. Deras musikaliska fabuleringsförmåga är med ett ord sagt fabulöst. Deras komiska fantasi förefaller gränslös - även bokstavligt talat: i Paris gjorde de sin show på köksfranska med vanvettigt roliga resultat!"
tisdag 13 september 2011
Från Caltex till Esso
Nu är ju sommaren över och ingen har semester längre, men låt oss jämföra sevicenivån mellan två bensinkedjor för 60 år sedan. På Caltex kunde man få en praktisk vägkarta medan Esso lovade semesterfirarna att fungera som rena turistbyråerna. Båda annonserna är hämtade ur tidningen Se nr 25 1951:
måndag 12 september 2011
Från Farlig kurva till Fartfeber
Författaren, skådespelaren och regissören Egil Holmsen (1917-1990) var född i Gyttorp utanför Nora. Som filmregissör debuterade han 1952 med filmen Farlig kurva, en ungdomsfilm i speedwaymiljö.
Bland de medverkande märks bl a speedwayåkare som Varg-Olle Nygren och Anders Thunborg, den senare mera känd som socialdemokratisk försvarsminister åren 1983-1985. Redan året efter kom raggarfilmen Fartfeber som givetvis handlar om ungdomar på glid. Hästhandlarns flickor från 1954 utspelar sig i annan och lantligare miljö. Holmsens filmer var mycket omdiskuterade och just Fartfeber drabbades av filmcensuren. I boken Den svenska filmens historia skriver Gösta Werner: "man märkte samtidigt olika försök till en förskjutning mot den halv- och senare helpornografiska genre, som skulle bli det främsta kännetecknet för 1960-talets bottenvegitation. Sju svarta behå (1953-54) var kanske oskyldigare än namnet ville associera, men i fråga om Farlig kurva (1952) och Hästhandlarens flickor (1954), bägge regisserade av Egil Holmsen (född 1917), blev alla tänkbara associationer och några till uppfyllda intill gränsen för vad den svenska filmcensuren den gången tillät." (s 101f)
Bland de medverkande märks bl a speedwayåkare som Varg-Olle Nygren och Anders Thunborg, den senare mera känd som socialdemokratisk försvarsminister åren 1983-1985. Redan året efter kom raggarfilmen Fartfeber som givetvis handlar om ungdomar på glid. Hästhandlarns flickor från 1954 utspelar sig i annan och lantligare miljö. Holmsens filmer var mycket omdiskuterade och just Fartfeber drabbades av filmcensuren. I boken Den svenska filmens historia skriver Gösta Werner: "man märkte samtidigt olika försök till en förskjutning mot den halv- och senare helpornografiska genre, som skulle bli det främsta kännetecknet för 1960-talets bottenvegitation. Sju svarta behå (1953-54) var kanske oskyldigare än namnet ville associera, men i fråga om Farlig kurva (1952) och Hästhandlarens flickor (1954), bägge regisserade av Egil Holmsen (född 1917), blev alla tänkbara associationer och några till uppfyllda intill gränsen för vad den svenska filmcensuren den gången tillät." (s 101f)
söndag 11 september 2011
Från Burken till Nalen
Vi förflyttar oss ett halvsekel bakåt i tiden, till januari 1961. Vi hamnar på ett klassiskt danshak med adressen Regeringsgatan 74 i Stockholm. Det är alltså frågan om Nationalpalatset eller Nalen som är det mer kända namnet. Han som spelar dragspel är naturligtvis Leif "Burken" Björklund, men vem är sångaren i slutet av bildsvepet?
Från knuttar till spättor
Åren 1949 till 1958 kördes det legendariska motorcykelloppet Hedemora TT. 1954 skickade tidningen Folket i Bild dit författaren Ivar Ahlstedt för att skildra tävlingen och besökarna. Omslaget på Folket i Bild nummer 34 1954 såg ut så här:
Ett par av bilderna i reportaget visade parkeringen och campingplatsen.
söndag 28 augusti 2011
Från ambulans till brandbil
Vi förflyttar oss 38 år tillbaka i tiden till Johannes brandstation i Stockholm. Det är månaden maj 1973 och två ambulansmän står bredvid en Peugeot J7. Om inte ambulansen hade haft ett svenskt registreringsnummer GAL 281, så hade bilden lika gärna kunnat vara tagen i Paris.
Samma månad och samma år men vid Solna brandstation står en brandbil byggd av en Volvo Snabbe. Tydligen stationens bil nummer 4 och registreringsnumret var ESD 749.
Samma månad och samma år men vid Solna brandstation står en brandbil byggd av en Volvo Snabbe. Tydligen stationens bil nummer 4 och registreringsnumret var ESD 749.
måndag 8 augusti 2011
Från Laxholmen till Klamüdia
Kollade på CD-rom med gamla fotografier...Laxholmen i Munkfors med Lars Lerins utställning besökte jag den 8 augusti 2005. Ute på parkeringen fotograferade jag en Amazon herrgårdsvagn som hade besökt betydligt mer konstiga orter... HIV-city och Klamüdia...
torsdag 28 juli 2011
Från badmode till campingmode
Jag funderade lite över hur badmodet såg ut för 50 år sedan och plockade därför fram Haléns vår- och sommarkatalog 1961. Nu var kanske inte postorderföretagen i Borås i modets allra vassaste framkant, men deras sortement accepterades förmodligen i stugor och hyreslägenheter runt om i landet.
Några sidor längre fram i samma katalog kan man också se hur kollektionen av campingtält såg ut 1961.
Några sidor längre fram i samma katalog kan man också se hur kollektionen av campingtält såg ut 1961.